nästahemmamatchZORYA

ÖFK fick mest medieexponering av alla

Fotboll, Europa League, Final, Ajax - Manchester United

Inget lag i Allsvenskan har fått lika mycket medieexponering som ÖFK i år.

17 870 exponeringar i digitala medier så här långt i år är uppseendeväckande.

– Min syn är att Östersunds FK är den bästa marknadsföraren någonsin för Östersund och hela regionen, säger Dan Persson som är krönikör på Idrottens affärer.

Dan Persson jobbar som idrottskonsult på Inventory Business AB. Ett företag som han själv startade. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott och han läser hellre årsredovisningar och trendrapporter än tittar på sport.

På Idrottens affärer är han krönikör som gärna sticker ut hakan med sina åsikter.

Det som nu händer i den jämtländska idrottsvärlden följer han noga. Dan Persson föddes på Östersunds BB 1957 och har bott i både Skärvången, Ottsjön och Föllinge.

– Det är klart att jag som gammal jämte är oerhört glad och överraskad för det som händer i Jämtland. Det Östersunds FK har gjort ska ju inte gå att göra. Det finns inte förutsättningar för det, säger Dan Persson.

Företaget Meltwater, världsledande på global omvärldsbevakning, har nu plockat fram siffror på de allsvenska laget under de 10 första månaderna i år. Det visar sig att ÖFK har fått mest medieexponering i digitala medier närmast före AIK. När det gäller estimerat annonsvärde är ÖFK:s siffra tre gånger större än Malmö FF på andraplats.

– Det beror på att ÖFK blivit så intressant för media även utanför landets gränser. Men nu gäller det att göra något med de här siffrorna och öka intäkterna. Man måste jobba på mot allmänheten mot politiker och mot sponsorer och visa upp det här. Det är ju faktiskt så att ÖFK har bidragit till mer positiv media för kommunen i år än kommunen själv lyckats med under de senaste 50 åren,  säger Dan Persson.

Vad betyder ÖFK för staden och regionen?

– Oerhört mycket. Sådana här framgångar påverkar alltid tillväxten positivt. Om vi säger att BNP ökat med 0,3-0,4 procent tack vare ÖFK så pratar vi förstås om miljonbelopp till regionen.

En ganska bra marknadsförare alltså?

– Min syn är att klubben är den bästa marknadsföraren någonsin för staden Östersund och för regionen Jämtland. VM i alpint var större i Åre, men inte totalt i regionen. När det gäller skidskyttet så kan de hoppa i Storsjön i sammanhanget. Man måste tänka på att alpint och skidskytte är pyttesporter jämfört med fotboll.

Känns det märkligt att Östersunds FK leder gruppen i Europa League?

– Nej, inte märkligt. Det är helt osannolikt. Som jag sagt tidigare, det ska inte gå. Om de skulle nå slutspel i Europa League så är det Bragdguld i mina ögon.

ÖFK på Instagram
240
osdsport.se – Med fokus på ÖFK
osdsport
Affärsnätverket Mälardalen
affarsnatveret
Annonser