Oavgjort för ÖFK i tredje träningsmatchen

Östersunds FK är fortfarande obesegrade efter tre träningsmatcher på försäsongen. 1-1 mot Lyngby efter ett snyggt mål av Nebiyou Perry och sen kvittering av danskarna.

-Vi gör en bra match och det var ett bra motstånd, säger Ian Burchnall efter matchen.

Danska superligalaget Lyngby ligger på åttonde plats i danska ligan som startar om igen om drygt en vecka. Danskarna är därmed mitt uppe i sin säsong samtidigt som ÖFK har nästan två månader på sig innan den Allsvenska starten är.

ÖFK startade matchen mot en offensiv uppställning, 4-3-3 och i den här matchen valde man att låta Sixten Mohlin stå i mål. Backlinjen bestod av Marco Weymans, Thomas Isherwood, Sonko Sundberg och Sam Mensiro. Mittfältet med Charlie Colkett, Rewan Amin och Isak Ssewankambo och ett anfall med Felix Hörberg, Nebiyou Perry och Attah Kadiri.

-Jag tycker att det såg bra ut i den första halvleken, det var en bit av halvleken då vi inte spelade bra men i det stora hela var det en bra halvlek, sa Ian Burchnall i halvtid.

Gång på gång hittade Felix Hörberg in till Nebiyou och Kadiri. Målchans efter målchans radades upp och ÖFK var nära att göra både 1-0 och 2-0.

Den som på förhand trodde att det här skulle bli en snäll match fick snart beskedet att här var det två lag som gjorde allt för att vinna matchen. Det small rejält i närkamperna och två gånger i första halvleken blev det ett rejält bråk mellan spelarna i de bägge lagen. Det andra bråket slutade med att Sonko Sundberg och en spelare i Lyngby blev utvisade. Men bara tillfälligt, Sonko och Lyngbyspelare fick komma in igen när andra halvleken startade. Domaren valde med andra ord att ta en utvisning ungefär som man gör i bandy.

ÖFK gjorde tre byten i halvtid, in kom Haugan, Turgott och Purver som alla tre visade prov på riktigt bra spel.

ÖFK:s 1-0 mål gjordes av Nebiyou Perry efter ett fint framspel av Charlie Colkett och sedan Felix Hörberg som spelade in till en helt fristående Perry.

-Ett snyggt mål där vi hade en mängd fina kombinationer, berömde Burchnall.

ÖFK bytte alla spelare i matchen och därmed blev det lite ryckigt i spelet men de röd/svarta gjorde rätt igenom en bra insats. Kvitteringen för Lyngby kom på ett fint anfall som avslutade med en snygg nick. 1-1 var kanske inte helt rättvist, ÖFK:s övertag i såväl spel som målchanser var stor i denna match.

Nu väntar två dagars återhämtning och sedan uppladdning inför nästa match som spelas på måndag.

Se när Isak och Rewan tar över mikrofonen och intervjuar varandra.