ÖFK vidareutvecklar Sockertoppens tjejlag – Anneli Andersen ny tränare i ÖFK

Östersunds FK startar en tjejverksamhet och som ett första led i den satsningen går det tjejlag som tillhört Sockertoppen IF den senaste säsongen över till ÖFK. Som tränare och ledare anställs nu Anneli Andersén. Den här satsningen på tjejer har kommit till tack vare stöd från Jämtkraft.

När Östersunds FK bildades 1996 var det enbart med herrlag i fotboll men nu 24 år senare är det dags för ÖFK att också få en tjejsatsning inom föreningen. Tack vare bra samarbete med Sockertoppen IF har ÖFK och Sockertoppen IF kommit överens om att det duktiga F15-lag som har tillhört Sockertoppen IF nu ska gå över till Östersunds FK.

-Vi är enormt tacksamma för de samtal som vi har fört med Sockertoppen IF. Tillsammans har vi hittat en lösning där det här duktiga fotbollslaget nu tar steget över till ÖFK för fortsatt satsning, säger Robert Sundqvist, styrelseledamot i Östersunds FK.

-Vi är glada för att tjejerna i laget får den här möjligheten och ser fram emot att följa deras fortsatta utveckling. De har hunnit bli en del av vår Sockertoppenfamilj och det här innebär inte att den känslan bryts. Vårt fokus kommer även fortsättningsvis vara idrottsglädje och kunskapsspridning om diabetes och det är inte omöjligt att det blir nya fotbollssatsningar framöver, säger Robin Bryntesson, ordförande i Sockertoppen IF.

ÖFK:s nya tjejlag kommer att ledas och tränas av Anneli Andersén. Anneli är 54 år och har en lång karriär bakom sig som både spelare i Allsvenskan och har tillhört såväl Ope som Brunflo.

-Det känns otroligt roligt att flytta ”hem” igen till Jämtland och Östersund och få vara med i den här satsningen som ÖFK gör, säger Anneli Andersén.

Den senaste säsongen har Anneli förutom att vara förbundskapten för U23-landslaget också varit tränare i Damallsvenskan i Piteå IF.

-Det här laget som jag nu kommer att träna är spännande och det är unga tjejer som har en lovande framtid inom fotbollen, tillägger Anneli.

-Anneli Andersén är ett aktat namn inom damfotbollen både i länet och i Sverige. Hennes ledarstil och engagemang för damfotbollen är något som vi kommer att ha nytta av i ÖFK, säger Michael Schahine, VD i ÖFK.

ÖFK:s satsning på ett tjejlag har blivit verklighet tack vare bra samarbete och samtal med såväl Sockertoppen IF som Jämtkraft.

-Vi har samarbetat och fört en dialog med ÖFK under flera år där en satsning på tjejfotboll har stått högst upp på önskelistan. För oss är det viktigt att både tjejer och killar får utvecklas likvärdigt inom fotbollen och i slutändan bli förebilder för alla barn och unga i länet, säger Kai Lundin sponsringsansvarig på Jämtkraft.

ÖFK:s satsning sker i samverkan med Jämtlands Gymnasiums Idrottsprogram NIU&LIU. Anneli Andersén blir en kompetensförstärkning som väl behövs med det ökade elevantal på programmet.

– Vi välkomnar Anneli tillbaka till Jämtlands Gymnasium som en erkänt uppskattad tränare och fotbollsprofil, säger Michael Söderkvist, rektor och sportchef på Jämtlands Gymnasium.

Anneli Anderséns karriär inom fotbollen:

Spelarkarriär:

• Brunflo FK -1981