Angående gårdagens match i Svenska Cupen

Efter gårdagens händelser i samband med matchen mellan Landskrona BoIS och Östersunds FK vill vi åter igen förstärka budskapet att rasism inte hör hemma varken på eller utanför fotbollsplanen.

Ett föremål träffade Östersunds FK:s spelarbuss vid färden mellan Landskrona IP och spelarhotellet. Polisen larmades till platsen för att garantera säkerheten för samtliga inblandade. Polisen har givit information att det eventuellt skulle kunna vara ett isblock som träffade bussen. Om detta isblock har fallit eller kastats mot spelarbussen är en polisiär fråga. Vi hoppas att det sistnämnda inte är fallet.

Angående de rasistiska yttranden som riktats mot spelare i Östersunds FK så står vi bakom våra spelares redogörelser. ÖFK accepterar inte att utsättas för rasism. Östersunds FK fördömer kraftfullt de händelser som gjorde att domaren bröt matchen under första halvlek. För oss är det grundläggande att stå upp för alla människors lika värde.