Förlust efter dramatik för ÖFK mot Djurgården

Det blev tyvärr förlust igen för ÖFK hemma mot Djurgården i en dramatisk match där ÖFK ledde men 1-0 men tappade ledningen.

ÖFK började med både Simon Kroon och Dino Islamovic på bänken, något som förvånade många men förklaringen var helt enkelt att de bägge två haft skadekänning under veckan.

Istället blev det ett 4-2-3-1 uppställning där Redan Amin och Isak Ssewankambo jobbade lite bakom Turgott, Högberg och Amin. Längst fram, kanske något ensam skulle Kadiri jobba.

Rewan Amin hade ÖFK:s första halvchans denna regniga kväll efter åtta minuters spel. Skottet från Amin gick dock både utanför och över. Andra chansen kom. efter 12 minuter när Attah Kadiri vände och vred på vänsterkanten och kom in i straffområdet men sköt ur snäv vinkel utanför.

Överhuvud taget verkade ÖFK lite hetare initialt än sina motståndare. Bra aggresivitet, bra presspel och hade minst lika mycket boll som serieledarna första kvarten av matchen.

Djurgården då? Jodå, de hade sina chanser de också. Ett offsideläge då Keita räddade på nära håll men assisterande domaren hade redan blåst. Ytterligare något skott strax utanför Keitas stolpe men de kändes lite tagna av regnet, kylan och ÖFK:s friska start.

Djurgården skapade sin bästa målchans efter 25 minuter med en nicktouch som passerade precis utanför Keitas vänstra stolpe.

ÖFK:s ledningsmål kom efter 27 minuter spel, skott inne i boxen av Felix Hörberg och på returen slog han till, Attah Kadiri. Publiken på Jämtkraft Arena andades ut och känslan var att nu vänder det! Nu kommer poängen och nu tittar vi uppåt i tabellen.

Samtidigt som ÖFK:s ledningsmål kom så började också den första snön att falla över Östersund. Men det brydde sig ingen på arenan om. Snön och regnet som föll tidigare under kvällen gjorde inget för de som var på arenan.

På tilläggstid fick Djurgården en högerhörna och på den hörnan kunde Djurgården kvittera. ÖFK:s tränare Ian Burchnall och målvaktstränaren David Preece blev i samband med målet uppvisade på läktaren efter protest.

Joe Sargison tog nu över på bänken och ÖFK fortsatte andra halvleken på samma sätt som de spelade i den första halvleken. Friskt, aggressivt och många första och andra bollar som gick ÖFK:s väg.

ÖFK fortsatte att trycka på, skapade några halvchanser samtidigt som Djurgården försökte med djupledsbollar, bollar som oftast stannade på Kalpi, Isak eller någon annan av ÖFK-spelarna.

I 76:e minuten får Djurgården till slut sitt läge och gör 2-1. Mycket snöpligt och sett till spelet och chanserna inte helt rättvist.

ÖFK byter in både Simon Kroon och Dino Islamovic och jagar kvittering.