ÖFK-tv: Träffa Kadiri – uppvuxen i Nigeria men nu målskytt i ÖFK

Han är uppvuxen i Nigeria, innan han kom till Östersund hade han aldrig besökt Europa tidigare. Och aldrig satt sin fot i Sverige eller Östersund. Här träffar ni Jordan Attah Kadiri, ÖFK:s nya anfallare som gjort mål två matcher i rad.

Tack vare en gammal bekant till Ian Burchnall sitter nu Jordan Attah Kadiri i en lägenhet i Östersund. Med sitt första riktiga proffskontrakt i handen och dessutom med speltid i Allsvenskan och två mål på sitt samvete.

Allt började med att Ian Burchnall redan tidigt i somras pratade med sin kompis som är agent. Agenten heter Attah Aneke och Ian har värvat spelare via honom från Nigeria i andra lag. Jordan kom alltså till Sverige på trayout och gjorde ett starkt intryck. Och fick stanna.

-Innan jag åkte till Östersund på trayouten började jag kolla upp lite hur Östersund spelade och kolla mängder av videos på nätet. Jag ville veta hur Östersund spelade och var väl förberedd när jag kom hit, berättar Jordan när vi möter honom i ÖFK-butiken där det ska bli autografskrivning och möte med fansen.

Han är lite blyg men samtidigt berättar han om sin uppväxt i Nigeria utan att tveka. Han berättar om sin skolgång och hans familj som betyder otroligt mycket för unge Jordan.

-Vi är sex syskon och en av mina bröder är advokat idag. Vi hade en bra uppväxt och jag började spela fotboll som väldigt ung.

Redan då var drömmen om att bli proffs och flytta utomlands. En dröm som nu har gått i uppfyllelse och han stortrivs i sin nya hemstad.

-Östersund är jättefin stad att bo i. Inte lika stor som där jag växte upp, Nigerias huvudstad Abuja har över 700 000 invånare. Men jag trivs här och jag har kommit bra in i laget. Killarna är väldigt snälla och hjälper mig, säger han.

Nigeria är ett land som växer lavinartat, nu finns det närmare 200 miljoner invånare i Afrikas största land. Det gör att Nigeria är det sjunde största landet i världen.

Hör mer om Jordan Attah Kadiri och hur han trivs i Östersund i webb-tv spelaren ovan!