Brian Wake tillbaka efter sonens cancerbesked

Brian Wake, assisterande tränare i ÖFK har inte synts till under de senaste sex månaderna. Anledningen är att Brians son, James, bara 17 månader gammal nu, fick beskedet att han har levercancer i somras.

-Det har varit en enormt jobbig tid för mig och min familj. Nu är James på bättringsvägen och vi hoppas att han kommer bli helt frisk, säger Brian Wake i en intervju med ÖFK-tv.

Alla som känner britten Brian Wake vet att han alltid haft nära till skratt, ofta med ett leende på sina läppar och en riktig glädjespridare. Men en dag i somras förändrades Brians liv. Och förstås också hans sambo Camilla och sonen James.

-Det började med att James blev dålig, han grät hela tiden och hade ont. Då var han bara ett år gammal. Vi sökte hjälp på sjukhuset i Östersund och efter lite tester hittade de orsaken till varför han hade smärtor, berättar Brian Wake när ÖFK-tv träffar honom i gymmet på Jämtkraft Arena.

Brian och sambon Camilla satt där på sjukhuset i Östersund och fick besked att James hade levercancer. Det blev snabb sjukhustransport till Danmark och Århus där expertis såg till att James kom under behandling och fick genomgå ett flertal operationer.

-De har tagit bort stora delar av James lever, han mår bra just nu och läkarna tror att han kommer att bli frisk och kunna leva ett vanligt liv. Han har haft det otroligt jobbigt men är så duktig och stark och ler ofta.

Brian Wake ska nu börja jobba lite igen i ÖFK, först och främst ska han scouta spelare i Sverige och leta efter nästa storspelare som kan förstärka ÖFK.

-Vi får se hur det kommer att bli men jag kommer förstås att pendla ner till Århus i Danmark ofta men försöka se en hel del matcher under våren och sommaren.

Brian är otroligt tacksam för det stöd han har fått dels från spelare och ledare men också från vänner och förstås också från personalen på sjukhusen.

-Vi vill passa på att tacka personalen på Östersunds sjukhus och förstås också personalen på sjukhuset i Århus för allt stöd som de har gett oss under den här svåra tiden. Vi är otroligt tacksamma för att James nu har fått lämna sjukhuset och mår bättre, avslutar Brian Wake.

-Jag och min sambo är otroligt stolta över vår son. Han har fått vara med om så mycket jobbigt under hösten men är jättestark.